סוגי רתכות: מדריך למשתמש

סוגי רתכות: מדריך למשתמש

ריתוך הוא תהליך המשמש לחיבור בין חומרים על ידי חימום והתכה של חומרי הבסיס ולרוב עם הוספת חומר מילוי ליצירת קשר חזק. בדרך כלל מדובר במתכות או בחומרים תרמו-פלסטיים.

קיימים סוגי ריתוך שונים ובחירת טכניקת הריתוך משפיעה על האיכות, העלות והיעילות של המוצר הסופי. במדריך זה, נציג כמה משיטות הריתוך הנפוצות ואת היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן.


טכניקות ריתוך מובילות

1. ריתוך קשת:

ריתוך קשת היא אחת מטכניקות הריתוך הנפוצות ביותר. בטכניקה זו, משתמשים בקשת חשמלית כדי לייצר חום ולהתיך את חומרי הבסיס.

ריתוך קשת ידניים נחלק לתתי-סוגים הכוללים:

א. SMAW – ריתוך קשת חשמלית / ריתוך אלקטרודה: שיטה זו ישנה יחסית אך עדיין נפוצה מאוד. בטכניקת ריתוך זו, משתמשים באלקטרודה מתכלה בעלת ציפוי, הפולט “גז מגן” בזמן הריתוך ומונע חמצון. זו שיטה תכליתית, אך דורשת מיומנות גבוהה.

ב. MIG – ריתוך קשת חוט רציף (GMAW): בשיטה זו, הנפוצה בתעשיות הפלדה והמתכת, נעשה שימוש בחוט מתכת רציף המשמשת חומר מילוי וגז המגן על אזור הריתוך, לרוב תערובת של פחמן דו חמצני ו/או ארגון (בתערובות שונות בהתאם לצרכי הריתוך). ריתוך MIG ידוע בנוחות וביעילות הגבוהה שלו. זהו תהליך מהיר ויעיל שניתן ליישום על מגוון חומרים.

ג. TIG – ריתוך קשת באלקטרודה בלתי מתכלה (GTAW): כאן, משתמשים באלקטרודת טונגסטן שאינה מתכלה ובגז אינרטי למיגון (בד”כ ארגון / הליום), חומר מילוי המוגש ידנית על ידי הרתך. שיטה זו, היא רב תכליתית המייצרת ריתוכים איכותיים ומדויקים, עם התזה וניצוצות מינימליים, אך היא איטית ודורשת מיומנות גבוהה יותר. ריתוך TIG הוא אידיאלי עבור חומרים מורכבים ועדינים ונפוץ בתעשיות כגון מזון, כימיקלים ותעופה.

2. ריתוך התנגדות

בריתוך התנגדות מועבר זרם חשמלי דרך (שניים או יותר) חומרים והחום נוצר כתוצאה מההתנגדות ביניהם, כאשר החום מתיך את החומרים וממזג אותם יחדיו.

טכניקת ריתוך התנגדות כוללת:

  • ריתוך נקודתי: שיטה זו, נמצאת בשימוש נרחב בתעשיות הרכב והמיזוג, בהן יש צורך לחבר יריעות מתכת חופפות בנקודות ספציפיות. זהו ריתוך מהיר ויעיל, שמתאים לכול החומרים.
  • ריתוך תפר: תפר הוא ריתוך “רציף” המשמש ליצירת חיבורים אטומים במכלים ובצינורות, ריצוף הריתוך נוצר על ידי תנועה איטית וחפיפה בין הריתוכים.

3. ריתוך בלייזר

שיטת ריתוך זו, משתמשת בקרני לייזר ממוקדות לחימום והמסה מדויקת של חומרים וכתוצאה מכך הריתוכים מהירים ומדויקים. טכניקת הלייזר אידיאלית לריתוך מדויק של חומרים מורכבים, כגון פלדות סגסוגת, ללא צורך בחומר מתכלה.

מה זה רתכת אינוורטר?

ריתוך אינוורטר זוהי טכנולוגיה המשמשת לשיפור תהליכי ריתוך מסורתיים על ידי מתן שליטה טובה יותר על זרם הריתוך.

בעזרת טכנולוגיה זו, ניתן להפוך כוח בתדר נמוך לתדר גבוה ולהשיג שליטה טובה יותר על תהליך הריתוך. ריתוך אינוורטר מתאים למגוון רחב של תהליכי ריתוך, כולל MIG, TIG ועוד.

יתרונות:

  • קומפקטי ונייד.
  • חסכוני בחשמל בהשוואה למכונות ריתוך מסורתיות (חיסכון בטווח הארוך).
  • שליטה מדויקת על זרם ותדירות הריתוך, המובילה לאיכות ריתוך משופרת.
  • מתאים לשיטות ריתוך שונות, כולל MIG, TIG וריתוך אלקטרודה MMA.

חסרונות:

  • עלות ראשונית גבוהה יותר בהשוואה לכלים קונבנציונליים.
  • התחזוקה עשויה להיות מורכבת ויקרה בגלל הכרטיסים האלקטרוניים.

איך לבחור רתכת טובה?

כדי לבחור את הרתכת הכי מתאימה לצרכים ספציפיים, חשוב לקחת בחשבון את הנקודות הבאות:

1. סוג החומרים – חומרים מורכבים כמו נירוסטה, אלומיניום ומתכות אטרקטיביות שונות, עשויים לדרוש תהליך מדויק או ממוקד כמו ריתוך TIG או זרם משתנה AC הקיים בחלק ממכונות TIG.

2. עובי החומר – חומרים דקים עשויים לדרוש תהליך המציע בקרת חום מדויקת, כגון ריתוך TIG. זאת, בעוד שחומרים עבים דורשים תהליך המספק חדירת חום מעולה, כמו MIG או אלקטרודה.

3. היישום של המוצר הסופי – יישומים כגון ייצור בתחום הרכב, מזון, צנרת תהליכית והתעופה, דורשים ריתוכים באיכות גבוהה כמו ריתוך TIG, ואילו ריתוכים תת מימיים ידרשו אלקטרודה מצופה מיוחדת.

4. עלות והשקעה – תהליכי ריתוך יכולים להשתנות מבחינת עלויות ציוד וחומרים מתכלים. איזון העלות הכוללת מול התוצאה הרצויה הוא חיוני. ריתוך MIG, למשל, ידוע כחסכוני בהיקפי ייצור גבוהים.

רתכת אינוורטר, למרות ההשקעה הראשונית, יכול להוביל לחיסכון לטווח ארוך בשל יעילות ושליטה טובה על הפרמטרים בריתוך וחיסכון אנרגטי.

5. מהירות ריתוך: תהליכים מהירים יותר כמו ריתוך MIG מתאימים לייצור בנפח גבוה. לעומת זאת, ריתוך TIG עדיף עבור יישומים הדורשים שליטה מדויקת וקצב איטי יותר.

 

לסיכום,

בחירת הכלים הנכונים היא חיונית להשגת תוצאות ברמה הגבוהה ביותר.

בחברת ‘נוגה כלים’, המטרה שלנו היא להבטיח ללקוחותינו גישה לציוד מתקדם ואיכותי בהתאם לצרכים שלהם.

אצלנו, תוכלו למצוא מגוון של רתכות איכותיות שיספקו לכם תוצאות ברמה הגבוהה ביותר.

למענה על שאלות ולפרטים נוספים, הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר בטלפון: 09-8930900.

 

קטלוג 2023