אלקטרודות לריתוך: אמנות החיבור

אלקטרודות לריתוך: אמנות החיבור

ריתוך מקצועי דורש מיומנות גבוהה וציוד מתקדם, מאחר והאלקטרודות הן מרכיב בסיסי בתהליך הריתוך ויש צורך בהתאמה מדויקת שלהן למשימה על מנת להגיע לריתוכים מדויקים, יציבים ועמידים.

מאמר זה, שופך אור על סוגי אלקטרודות שונים ומעניק ידע בסיסי שמפרט את היישומים של כל אלקטרודה לריתוך, בחירת האלקטרודה תתבצע אך ורק על ידי מהנדס הריתוך תוך הבנת תפקוד המבנה והשירות של הריתוך.

מהי אלקטרודה לריתוך?

אלקטרודת ריתוך היא מוט מתכת מצופה הפועל כחומר מילוי בתהליך ריתוך קשת חשמלית. הקשת החשמלית יוצרת חום המתיך את החומר המרותך, אשר מתקרר ומתקשה ויוצר חיבור חזק שנועד לעמוד בעומסים גבוהים.

ישנם 3 סוגי אלקטרודות ריתוך עיקריים:

  • אלקטרודה מתכלה, היא אלקטרודה המותכת בתהליך הריתוך ומשמשת כחומר המילוי, שהוא “הדבק” בין החלקים. סוג זה משמש בריתוך קשת מוגן מתכת (SMAW) או בריתוך סטיק.
  • אלקטרודות לא מתכלות, הן אלקטרודות עשויות מטונגסטן ומשמשות בריתוך קשת (GTAW/SAW) או ריתוך TIG.
  • סוג נוסף הינו חוט רציף המשלב תכונות של אלקטרודות מתכלות  עם גז מגן שמגיע מבלון נפרד (GMAW) או ריתוך MIG.

 

מבנה האלקטרודה

אלקטרודת ריתוך טיפוסית מורכבת מחוט ליבה המכוסה בציפוי. חוט הליבה הוא מוט המתכת שמהווה חומר מילוי לאמבט. הציפוי מכיל תרכובות שונות שנועדו לבודד, להגן, לשפר ולהוסיף תוספים לאמבט הריתוך ולתפר הריתוך הסופי. היא משפרת את חדירת חומר המילוי ויוצרות סיגים המגינים מהתחמצנות פני השטח.

הציפוי הנפוץ ביותר לאלקטרודות הוא ציפוי צלוליטי, אשר במהלך הריתוך מייצר גז, המונע חשיפה לאוויר והתחמצנות של אזור הריתוך. ציפוי צלוליטי משמש בדרך כלל בתהליכים כמו ריתוך קשת מתכת מוגנת (SMAW) וריתוך קשת עם חוט ממולא (FCAW).

בתעשייה קיימים 3 סוגי ציפויים עיקריים:

  1. ציפוי רוטילי – עשוי מחומר טיטיאן (טיטניום מחומצן). הציפוי הרוטילי מסייע בהגנה על אמבט הריתוך מפני חמצון, מעניקה פני שטח חלקים, סיגים הניתנים להסרה בקלות ו”קשת רכה”. לאלקטרודות רוטיליות יש חדירה בינונית, קשת שקטה ויוצרות מעט ניתזים. הגיצים הנוצרים בכמות גדולה משחררים מעצמם ולכן דורשים מעט ניקוי לאחר הריתוך. אלקטרודות רוטיליות הן האלקטרודות לשימוש כללי  הנפוצות ביותר. עם זאת, אין להשתמש באלקטרודות אלו על מבנים בהם נדרשת קושי גבוהה.
  2. אלקטרודה דלת מימן – בעלת ציפוי ייחודי המסייע בהפחתת כמות המימן הנוצרת בתהליך הריתוך. מתאימות ליישומים בהם יש חשיבות למניעת סדקים, ופריכות מימנית.
  3. ציפוי צלוליטי – ציפוי אורגני הדורשות רתך מיומן, הציפוי מתפרק לפחמן ומימן, המימן מהווה פתרון יעיל במהלך הריתוך עם חומרים העמידים בפני פריכות מימנית, אך עלולים להוות מקור לכשל בחומרים הרגישים לעודף מימן, רתך מיומן ידע לשלוט בקצב יציאת המימן ולהפחית את הסיכונים, שימושים נפוצים באלקטרודות הנ”ל תלויים בעיקר בדרישות התקן. תוצאה נוספת של תכולת מימן גבוה בגז המגן היא הדרישה למתח גבוה יותר (מתח עבודה מעל 70V) ולא כול רתכת מתאימה.

סוגי אלקטרודות לריתוך

בעולם הריתוך, משתמשים במספרים סטנדרטים לסימון ולשיווק אלקטרודות לריתוך. הספרות מייצגות תכונות של האלקטרודה כמו סוג הציפוי, גודל ויישום מומלץ.


להלן כמה מסוגי האלקטרודות הפופולריים ביותר:

  • 6010 – אלקטרודה רוטילית המיועדת לריתוך פלדה פחמן, כולל פלדה רגילה, פלדה מגולוונת ופלדה עמידה בפני חום. היא מספקת ריתוך חזק וחלק, אך דורשת מיומנות גבוהה. היא מיועדת במיוחד עבור ריתוכים עמוקים שדורשים יציבות, ואידיאלית עבור ריתוך צינורות ועבודות מבניות.
  • 6013 – אלקטרודה רוטילית. מיועדת לריתוך פלדה פחמן, כולל פלדה רגילה, פלדה מגולוונת ופלדה עמידה בפני חום. קלה לשימוש ומספקת ריתוכים נקיים ואסתטיים. היא מתאימה לריתוך למטרות כלליות.
  • 7018 – אלקטרודה דלת מימן. מיועדת לריתוך פלדה פחמן, כולל פלדה רגילה, פלדה מגולוונת ופלדה עמידה בפני חום. מייצרת חיבורים חזקים ואמינים במיוחד. היא מצטיינת ביישומים בפרויקטים כבדים הדורשים עמידות מעולה.
  • 308 – אלקטרודה רוטילית. מיועדת לריתוך נירוסטה אוסטניטית עם תכולת פחמן נמוכה. מספקת ריתוך חזק וחלק, וקלה לשימוש. היא מתאימה לרוב יישומי הריתוך של נירוסטה.
  • 309 – אלקטרודה רוטילית. מיועדת לריתוך נירוסטה אוסטניטית עם תכולת פחמן גבוהה. מספקת ריתוך חזק במיוחד, ומתאימה ליישומי ריתוך כבדים או מורכבים של נירוסטה. בעלת עמידות בחום, מתאימה לסביבות של טמפרטורה גבוהה ובחיבור מתכת שונה. תכונות אלה הכרחיות בתעשיות הדורשות יציבות תרמית.
  • 316 – אלקטרודה רוטילית. מיועדת לריתוך נירוסטה אל-חלד עם תכולת כרום, ניקל ומומן גבוהה. מספקת ריתוך חזק וחלק, ועמידה בפני קורוזיה. היא מתאימה ליישומי ריתוך של נירוסטה אל-חלד, כגון כלי מטבח, כלי רכב ותעופה.

קיימים סוגי אלקטרודות נוספים לשימושים מיוחדים, כמו: אחזקת מכונות, תיקון יציקות, חילוץ ברגים ויצירת ציפויים קשים לשימור עמידות של ציוד כמו כפות דחפור.

אלקטרודות ריתוך בהתאמה אישית

בחירה נכונה של אלקטרודות לצרכי ריתוך היא המפתח לתוצאות מושלמות בפרויקט. בחירת האלקטרודה כוללת התחשבות בגורמים כגון חומרי הבסיס, מיקום הריתוך ותכונות הריתוך הרצויות.

בנוגה כלים תמצאו אלקטרודות איכותיות ביותר לריתוך מקצועי ובטוח שישדרגו לכם את העבודה ויספקו תוצאות מרשימות.

המומחים שלנו ישמחו להעניק ייעוץ מקצועי והדרכה, שיסייעו לכם לבחור ולתכנן את הריתוך שלכם בהתאם לדרישות הייחודיות של הפרויקט.

אתם מוזמנים לגלות את מגוון האלקטרודות המקיף שלנו, ולהביא את עבודות הריתוך שלכם לרמות חדשות.


למידע נוסף התקשרו: 09-8930900

 

קטלוג 2023